ترکیبی از دو دارو می تواند عوارض جانبی یکی از داروهای قدیمی و معروف دیابت را از بین ببرد

20مه 2020 - یک مطالعه ی جدید در دانشگاه UT Southwestern نشان داد که چگونه عوارض جانبی مشکل ساز یک درمان موثر اما تا حد زیادی رها شده برای دیابت نوع 2 می تواند در ترکیب با یک داروی جدید آزمایشی کاهش یابد.

روزیگلیتازون(Rosiglitazone) که با نام تجاریAvandia فروخته می شد، در سال 1999 موفق به کسب تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا شد و به عنوان یک درمان پیشرو برای دیابت نوع 2 - با افزایش حساسیت به انسولین و تحمل گلوکز- مورد استقبال قرار گرفت، اما پس از نتایج نگران کننده ی مطالعات در مورد افزایش خطر حمله قلبی در برخی از بیماران، همچنین خطر ابتلا به پوکی استخوان و شواهدی از افزایش وزن و احتباس مایعات، دیگر کمتر تجویز می شود.

در مطالعه‌ای که در شماره ی جدید ژورنال Cell Metabolismمنتشر شده است، محققان نشان دادند که چگونه اضافه کردن یک داروی تجربی دوم با عنوان "Compound A" از طریق فعال نمودن یک گیرنده در سلولهای چربی و سلولهای خاص سیستم ایمنی بدن به نام the G protein-coupled receptor 120  (GPR120) ، اثرات روزیگلیتازون را تکمیل کرده و اجازه می دهد از دوز کمتری از این دارو استفاده شود تا از بروز عوارض جانبی این دارو جلوگیری گردد.

براساس این گزارش، در یک مطالعه بر روی موشها، ترکیب Compound A بهمراه حداقل دوز روزیگلیتازون، درست مشابه با مصرف حداکثر دوز روزیگلیتازون، حساسیت به انسولین را افزایش داد.

پرفسور Dayoung Oh، نویسنده ی ارشد این مطالعه، و استادیار طب داخلی، می گوید: دوز بسیار کمی از روزیگلیتازون که در این مطالعه از آن استفاده کردیم، هیچ عارضه جانبی از نظر افزایش وزن و احتباس مایعات، در مدل های موش نشان نداد. به گفته وی، تحقیقات بیشتری لازم است تا میزان پوکی استخوان و مشکلات قلبی با این دوز کمتر بررسی شود، اما احتمالاً با کاهش دوز روزیگلیتازون این اثرات از بین می رود، و یا کاهش می یابد.

در سال 2010 ، در پاسخ به مطالعات انجام شده در مورد افزایش خطر حمله قلبی در بیماران تحت درمان با روزیگلیتازون، FDAمحدودیت هایی را برای تجویز و توزیع این دارو صادر کرد. این محدودیتها در سال 2013 كاهش یافت و به طور كامل در سال 2015 پس از انتشارداده های جدید در مورد این که داروی روزیگلیتازون خطر حمله قلبی را افزایش نمی دهد، از سوی FDA حذف شد. با این حال، همچنان استفاده ازروزیگلیتازون محدود است.

پرفسور Dayoung Oh، می گوید: مدت طولانی است که از روزیگلیتازون برای درمان دیابت نوع 2 و مقاومت به انسولین استفاده شده است. اگرچه داروهای دیگری برای درمان دیابت نوع 2 وجود دارند، اما این دارو بسیار خوب و بسیار مؤثر است. اما در عین حال، هنوز نگرانی از عوارض جانبی جدی از جمله افزایش وزن، احتباس مایعات و موارد دیگر در مورد این دارو وجود دارد.

مطالعه حاضر نشان داد که اثرات مثبت روزیگلیتازون ، که با هدف قرار دادن PPARyدر سلولهای چربی کار می کند، می تواند با ترکیب آن با یک فعال کننده یا آگونیست افزایش یابد و در عین حال فعالیتGPR120 ، نیز تحریک شود.

این مطالعه نشان داد کهCompound A ، که یک مولکول کوچک دارویی تولید شده توسط شرکتMerck ، است، تقریباً مانند اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی، که یک فعال کننده طبیعیGPR120، برای کاهش التهاب و بهبود حساسیت به انسولین است، عمل می کند. براساس این مطالعه، در حالی که حساسیت به انسولین در موشهایی که فقط با حداقل دوز روزیگلیتازون درمان شده بودند، بهبود نیافته بود، مصرف همزمان Compound Aبا دوز کم روزیگلیتازون، توانست حساسیت به انسولین را در موشها افزایش دهد.

پرفسور Dayoung Oh، از محققان بالینی علاقه مند برای آزمایش مصرف همزمان Compound A با دوز کم روزیگلیتازون، بمنظور تقویت اثربخشی روزیگلیتازون و کاهش عوارض جانبی آن در بیماران با دوز پایین تر، درخواست همکاری کرد.او همچنین قصد دارد تحقیقات دیگری را برای کشف مکانیسم خاص تاثیر فعال سازی GPR120 بر کاهش عوارض جانبی روزیگلیتازون آغاز کند.

او می گوید: ما امیدواریم که بتوانیم از روزیگلیتازون در دوزهای پایین تر استفاده نماییم و بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را به شیوه ای مؤثرتر و بدون عوارض ناشی از این دارو، درمان کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-05-drug-combination-side-effects-once-popular.html